onsdag 14 mars 2012

Tack Sam

Igår så sändes då till slut det sista avsnittet utav Sam Dunn och Scott McFadyens kungliga dokumentärserie "Metal Evolution". Känns så klart lite ledsamt när man nu hade vant sig vid att få se lite metal på tv varje vecka.

Sam Dunn är riktigt bra dokumentärskapare. Likt "Metal: A Headbangers Journey" och "Global Metal" är "Metal Evolution" journalistiskt undersökande, men personlig på samma gång. Det förklaras grundläggande så att även icke inbitna ska förstå och hänga med, och det är samtidigt djupgående, så att alla metalheads får ut något av det. Passionen för musiken lyser igenom, och som med all annan dokumentärfilm så krävs det för att en rättvis bild ska kunna ges.

"Metal Evolution" är liksom en directors cut utav "A Headbangers Journey". Den handlar om exakt samma sak, men vi får en mer ingående blick, och fler infallsvinklar från olika musiker om detta otroligt breda begrepp och genre.

Tyvärr så tror jag inte att de som skulle "behövt" se denna dokumentärserie - den breda massan utav mainstreamfolk - har sett den, men att Svt ger folket en chans är i alla fall helt fantastisk. Som jag brukar säga: public service for the win!

Jag har egentligen inget negativt att säga om serien. En känga till personen som tyckte att man var tvungen att ge serien en svensk titel skall jag dock dela ut, då jag anser att titeln nog lätt skapar förvirring. Serien fick ju som bekant namnet "Hårdrockens historia" på svenska. Hårdrock och metal anses i Sverige vara en synonym, men man brukar oftast dra en gräns, om än en mycket tunn, emellan hårdrock och metal. Visst, klumpar jag själv ofta ihop begreppen, men i seriens grundtanke är ju att bena ut vad som är just metal, och inte hard rock.

 Avslutningsvis så vill jag bara tacka och hylla Sam Dunn för att han gör så grymma dokumentärer. Keep it up för fan!

Sam knows what it all aboot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar