måndag 12 mars 2012

Land of the likheter

Gamma Ray är ett utav mina favoritband. Bandet bildades utav Kai Hansen efter att ha hoppat av Helloween, och de släppte tre ganska bra album med Ralf Scheepers på sång under början på 90-talet. Skivorna var som sagt bra, men de gjorde väl inte så där jättemycket väsen utav sig. Ralf hoppade dock av efter "Insanity and Genius" och Kai själv tog över mikrofonen. Man gick in i studion och spelade in nästa album: "Land of the Free", och power metal-historia var skapad.

Albumet tog power metal-soundet, som Kai själv varit med och skapat på Helloweens "Keeper.."-album, till nästa nivå, och cementerade även Gamma Rays sound.

2008 så släppte då Gamma Ray en uppföljare till "Land of the Free", betitlad "Land of the Free II". Ett uppenbart försök att casha in på sitt klassiska album, likt Helloween gjorde med "Keeper of the Seven Keys: The Legacy". Albumet är absolut inte dåligt enligt mig, men helt klart låååångt ifrån sin föregångare, vilket även gäller Helloweens album, och inget utav dom har något som helst att göra med sina exceptionella föregångare förutom titeln.

Vad som dock är roligt med "Land of the Free II", och anledningen till detta inlägg, är hur uppenbara "stölder" som finns på albumet. Här är dom enligt mig tydligaste lånade delarna.

When the World



Låtens intro-riff och trummorna kommer igång, samt sångmelodin är starkt inspirerade utav denna låt.

From the Ashes

Introt till denna låter som en mix utav den här och den här, och är överlag väldigt Maiden-aktig

Opportunity


03:32 in i låten kommer först ett bekant basspel, och sen vid 04:00 en sångmelodi som går att höra i denna låt vid 07:32.

Absolut tydligast är dock gitarrslingan som börjar vid 04:19, som är exakt samma slinga som börjar 0:19 i den här låten.

Insurrection


Sångmelodin som börjar 0:18 är väldigt lik sångmelodin som börjar 0:39 i den här låten.

1:47 kommer en sångmelodi och ackord som omedelbart får mig att tänka på denna låt (tydligast är det nog vid 0:28), och i huvudet vill jag alltid lägga till nedgången från G till Em, som "saknas" i Insurrection.


Jahapp, det var de. Om alla dessa likheter är medvetna "stölder" vet jag inte. Många likheter är det då, men jag gillar plattan hur som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar