söndag 11 mars 2012

John Carter

John Carter kom liksom från ingenstans för mig, och hade biopremiär i fredags. Hörde talas om filmen i början utav veckan och nyfikenheten började gro hos mig. Gjorde så klart lite lätt research, som jag nästan rent instinktivt alltid gör så fort jag hör talas om något intressant, och bam så fick man dra av några nördpoäng.

Den första boken om John Carter är skriven redan 1912, och är föregångaren för i stort sett all modern science fiction, något som förbigått en helt. Anledningen är nog att trots karaktärens betydelse, så har den fått lite uppmärksamhet i modernare media. Förutom böckerna så finns det bara några få serier om John Carter, och ingen har fått nå större uppmärksamhet som jag förstår det. Även en utav mina favoritillustratörer Frank Frazetta har målat John Carter flera gånger, men jag har liksom aldrig noterat att det handlar om en klassisk karaktär.

Kollade i alla fall in trailern nyss och blev grymt sugen på filmen. Tankarna for direkt iväg till "Star Wars" och "Dune", som båda så klart inspirerade utav böckerna om John Carter. Jag gillar designen som följer den bild som mästerillustratören Frank Frazetta hade i sina målningar och skisser utav Carter. Öken, sten, svärd, monster, svettiga kroppar, blod och våld. Fantasifullt och överdrivet. Längtar tills Blu-ray-släppet.


Frank Frazetta är ta mig f-n gudomlig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar