torsdag 29 mars 2012

Sveriges Mästerkock

Det är inte ofta tv 4 producerar något med kvalité, men det har dom ta mig kattsingen gjort med "Sveriges Mästerkock". Jag har kollat lite förra säsongen och tycket det var bra. Denna säsong så var jag inte heller riktigt med från början utan kom in ordentligt först efter halva, men sedan dess har jag följt det slaviskt.

Programmet fokuserar på tävlingen. Vi lär oss känna deltagarna genom själva tävlingarna och de kort kommentarer dom får lämna. Det är inga dokusåpainslag, som lätt hade kunnat dumma ned hela programmet. Leif Mannerström, Per Morberg och Markus Aujalay är perfekta som domare/programledare. Raka och hårda utan att vara så där påklistrat elaka som "Idol"-juryn, och samtidigt skämtsamma. Deras kunnande och erfarenhet inom matlagning är minst sagt imponerande. Riktiga fullblodsproffs

Jag sitter och nästan slickar på skärmen och önskar att jag kunde få smaka på de ljuva kreationer som tillagas. Jag blir galet inspirerad varje gång jag ser det.  Lusten att steka till den perfekta köttbiten, koka ihop den perfekta såsen, knåda ihop en grym pastadeg vispa samman en grym chokladdessert, osv osv är enorm efter varje avsnitt. Nu blir det ju kanske inte alltid så fantastisk när jag sen faktiskt tillagar mat, men jag blir i alla fall inspirerad att pröva nya saker, och man lär sig en hel del.

Hur som helst så såg jag nu igår kväll det sista avsnittet utav "Sveriges Mästerkock". I finalen möttes Sigrid och Josephine; båda två grymma kockar. Det var en väldigt spännande match, jag satt som på nålar hela tiden, hejandes på Sigrid. Till slut så vann hon också. Mycket välförtjänt.

Nu har man ju så klart inte smakat på hennes mat, så jag vet ju inte om den faktiskt är så god, men den har alltid sett helt gudomlig ut. Färgstark och kreativ. Väldigt inspirerande.

Hon har stuckit ut under hela tävlingen, och människor som sticker ut på ett skönt sätt gillas. Hon har utstrålat en drivande passion för matlagandet, och haft en nästa obegriplig positiv attityd till tävlingen som jag fascinerats utav. Förbannat vilken glad människa hon verkar vara; nästan så man blir äcklad. Ett skönt språk och ordförråd har hon också.

Själva segermenyerna var väl inte något som just tilltalade mig, det där suget efter maten var inte så stor. Men man blev sugen på att försöka lära mig att laga till fisk riktigt bra. Den fisk som man äter hemma är ju tyvärr oftast nå halvfabrikat, om det inte rör sig om lax eller strömming (Som gamlingar är satans tokiga i). Fisk har oftast gjort ett dåligt intryck när man blivit serverad det, inte konstigt att man inte är ett större fisk-fan än vad man är.

Nåväl. "Sveriges Mästerkock" är som sagt det bästa program jag sett på tv 4 på år och da'r, och jag ser redan fram emot nästa säsong.

Grattis Sigrid till segern! Hoppas att man kommer få se mer utav henne i framtiden.

Laga mat till mig kvinna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar