måndag 19 mars 2012

Suomalainen musiikki

Finland verkar, i mina ögon, vara något utav ett musikaliskt U-land, när det inte handlar om metal.

Finnmix brukar oftast utav någon outgrundlig anledning vara soundtracket till familjemiddagarna, så har det alltid varit. Tror det grundar sig i min mors fascination för skvalmusik. Musik ska vara ohörbart om man inte är knäpptyst.

I Finnmix spelas i alla fall finsk musik. Finsk musik är alltid en utav fyra kategorier: umpa, tango, dansband med tangosång eller översatta versioner utav kända engelskspråkiga 60-70-80-tals-poplåtar, med tangosång. Dessa är genrerna. Verkar inte finnas nå mer. Jag tror inte man kan sjunga på finska utan att det blir tango. Det är omöjligt, och jag har ännu inte blivit motbevisad.

Jag har lyssnat på finska Radio Rock. Där spelas en hel del finsk rock och metal. Oftast är det bra, så länge dom håller sig till engelska, om än alltid med kasst uttal. Ibland så kommer det dock låtar med band som sjunger på finska, och gissa vad? Sången låter som tango!

Sen att alla sångare låter lika dant är ju också märkligt. Tror nog ta mig tusan att det är samma snubbe eller fruntimmer som perkklar på i samtliga finskspråkiga låtar.

Jari Sillanpää - Det finska musikundret, från Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar