fredag 9 mars 2012

Att göra hamburgare

Hamburgare är gott, och ännu godare blir dom när man gjort dom heeelt själv. Ska man ha det mer från scratch än när jag nu gjorde burgare senast får man skaffa sig kor, ett grönsaksland, en äng för spannmålsodling och en väderkvarn. Nästan.

Det är ett lite tidskrävande att laga burgarna, men även bildredigerandet är ett arbete som tagit sin lilla tid. Som nybörjare på Gimp så tar det att tag att få kläm på lager, markeringar och annat pill.

Inspirationen till intresset att börja försöka få till perfekta hemmagjorda burgare, samt detta fotoreportage kommer så klart från Petter Hegevall på Gamereactor, men mest så är det nog det egna intresset för god mat som motiverar mig. Ett intresset som jag antar jag har fötts ur begreppet "Vill man ha något gjort får man göra det själv". Ingen annan kommer att se till att jag blir tjock.

Några noteringar innan ni fortsätter scrolla ned:
  • Det ska vara rödlök på burgaren, det fanns dock inte hemma.
  • Tills dess att man skaffar en köttkvarn så får det duga med köpesköttfärs.
  • Den egengjorda majonnäsen gjorde väldigt lite skillnad på slutresultatet, och blev lite för rinnig. Får antingen fortsätta att försöka få till en bättre, eller köra på köpes.
  • Så klart så ska man köra med nå bättre ost än den jag hade. Kvibilles cheddar är väl den bästa jag hittat till ändamålet än så länge.

Jaja, nu har det varit nog med babbel, bring in the burgers!

...mmm, babbel...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar