fredag 16 mars 2012

Frazetta-mania

Jag nämnde Frank Frazetta, en utav mina absoluta favoritillustratörer här tidigare. Blev liksom påmind om honom då och har nu suttit och stirrat på hans konst ett tag. Jag blir lätt stirrig när det kommer till konst, för fascinerande är det, och jag antar att anledningen är min understimulerade bildkonstnärsådra.

Om inte musiken hade kommit och fördärvat mig så hade man kanske varit ganska bra på att teckna. Ibland så blir det faktiskt att teckna lite, ungefär 2 gånger om året. På tok för lite. Just nu så skyller jag på bristen på yta att göra det på.

Nåväl. Frazetta är i alla fall en utav de bästa, och en legendar inom sci-fi och fantasy-illustrering. Han har målat och tecknat omslag till Conan, Vampirella, tidigare nämnda John Carter och en massa andra serieomslag. Han verk går även att hitta på omslagen på skivor utav band som Nazareth, Molly Hatchet och Yngwie Fucking Malmsteen. Frazettas konst ska ta mig tusan en dag pryda ett omslag till ett album med min musik också.

Ville bara bjuda på ett axplock, några favoriter, utav karlns konst. Mer, och kanske det mesta, kan du kolla in här eller här. Måste hejda mig så att jag inte lägger upp alt här...

Rest in peace Frank Frazetta

John Carter - Fighting Man of Mars
STÖRRE version

?

STÖRRE version

Writers 3

STÖRRE version

Fire Demon
 STÖRRE version

Conan - The Destroyer


STÖRRE version

Snow Gigants

STÖRRE version

Conan - Chained

STÖRRE version

Beauty and the Beast

STÖRRE version

Combat

STÖRRE version


Fina tjejor målade han också - Nude

STÖRRE version


Frazettas egenpåhittade klassiska karaktär - Death Dealer - Death Dealer II

STÖRRE version

Omslaget till Yngwies "War to End All Wars" - Death Dealer V

STÖRRE version

Death Dealer III

STÖRRE version


Death Dealer IV

STÖRRE version

Frazettas mest klassiska målning - Death Dealer I

STÖRRE version

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar