tisdag 13 mars 2012

Datorer - Ungdomens förfall

Läser en artikel om att unga i det här landet blir sämre på att läsa tack vare datorer. Jag tror helt klart att det kan vara en del utav problemet, dock så retar jag mig på bilden som man har valt ska representera nyheten. Vad får vi se, om inte en kille som sitter och spelar Counter Strike. Så klart så är det "dataspelen" (Som reportrar älskar att kalla det) som ska hängas ut lite så där mellan raderna. Jepp, nu blir jag som gamer kränkt här.

I nyheten så talas det bara om att datoranvändandet i allmänhet har orsakat den minskade läsförståelsen, inte exakt vad med datorerna som är "problemet". Jag kanske överanalyserar själva nyheten nu, men jag tycker mig alltid se den här häxjakten av datorspel när ungdomens förfall diskuteras.

Så klart så är det ett problem om dator/tv-spelandet går ut över skolgången, men då tror jag knappast att det är själva spelet som är orsaken till själva missbruket, precis som själva alkoholen knappast är orsaken till själva missbruket, bla bla bla bla bla. Visst är det även så att man nu med denna "nya" medieform har ännu en distraktion från skolarbete och läsande i allmänhet, men det är inte själva spelet som gör en sämre på att läsa.

Det i datoranvändandet som jag snarare ser det "stora problemet" är sociala medier som Facebook - särskrivningar och liknande språkfels högborg, snarare än "dataspel". För så här är det: Om man spelar datorspel använder man säkert Facebook, men om man använder Facebook så är det inte säkert att man spelar datorspel.

Den stora boven tror jag helt klart är sociala medier, om vi ska söka något i datoranvändandet som är en direkt orsak till förfallet. Klart som fan att man blir sämre på att skriva om man dagarna i ända inte praktiserar "riktigt" skrivande och läsande, utan istället sitter och skriver förkortningar och svengelska, och inte klarar av att använda sig utav saker som stor bokstav, kommatecken och punkter. Att man istället för att läsa sig till information och fatta egna uppfattningar kollar på Youtube-klipp som förenklar, och förklarar saker i svart och vitt åt en. Ett resultatet är bland annat att då får vi såna här vansinniga Facebook-fenomen som "Kony 2012".

Men man så klart är inte helt oskyldig själv, så jag ska inte sitta här och framställa mig själv som någon superbegåvad människa. Jag sitter ju just nu och blir tillrättavisad utav spellchecken när jag stavar fel (Till mitt försvar så är det mest missade tangenter som står för de flesta utav mina felstavningar).

Jag kommer då och då på mig själv med att tycka att ett blogginlägg, artiklar och liknande är för långt för att sitta och läsa, fastän det bara rör sig om fyra stycken med text. Brukar få ge mig själv en mental bitchslap (Riktiga bitchslaps gör ju ont ju!) och tvinga mig till att läsa skiten ord för ord. Allt för att inte gå ner mig själv i dumträsket.

Sen så bryter ju även jag mot skrivregler och vissa stavningar, men tro mig, jag är oftast medveten om när jag gör det, samt att jag alltid försöker se till att skriva så att man förstår. För att om man ska kunna bryta mot regler, och leka med språket så krävs det ju att man vet vad reglerna är, annars är man ju bara en helt vanlig dumbass. Nu är jag istället en stavningsrebell!!

Fuck, känns som att jag spårade lite bara för en lite nyhets skull... Nåväl detta var tjurgubben instängd i en 22-årings kropp som rapporterade. Jag önskar er en fortsatt trevlig dag och kväll!


Ps: Här får ni en heeeelt hjärndöd Youtube-video, och en rolig bild att kolla på, som tack för att ni faktiskt läste all jättejobbig text jag skrev. Till er som inte orkade med all text, och bara scrollade ned till videon och bilden kan jag bara säga: Klokt val, det var ändå bara en massa babbel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar