torsdag 10 maj 2012

Rest in Peace Maurice Sendak

Namnet Maurice Sendak känner nog inte många till, och hade man bara nämnt namnet så hade inte jag nog heller reagerat i första taget när jag idag läste att han dött i förrgår (8:e Maj). Men nu så berättade ju artikeln att han är skaparen utav "Where the Wild Things Are" (I vildingarnas land), och då ringer det nog på en gång en klocka hos de flesta.

Boken är en utav världens mest kända barnböcker, som i alla fall jag läste/kollade igenom på dagis när jag var liten, flera gånger. Jag vill även minnas att jag läst "In the Night Kitchen" (I nattköket) när jag nu kollar runt lite på hans verk, för jag känner som igen bilderna, men jag är inte säker.

"Where the Wild Things Are" blev som bekant även en ofantligt vacker film, gjord utav Spike Jonze, är om året, en utav de finaste filmer jag sett. Precis som boken var den smått hypnotiserande med sitt vackra sceneri, det kändes som en dröm. Men det mest minnesvärda är väl själva vildingarna, med sina stora gula ögon. Charmiga, men samtidigt lite skrämmande.

Rest in peace Maurice, your spirit will always live where the wild things are.

Sagolikt vackert



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar