torsdag 3 maj 2012

Jag blir så jävla aaaaarg! (9)

Flera konnnnnsonnnannttter eftttter varannnnndra

Vad är det med folk och denna företeelse!? Försök håll ut på bokstaven T! Gick det? Nä, tänkte väl det.
Utav någon konstig anledning så verkar folk alltid vilja sätta fler utav konsonanterna när dom i text vill uttrycka att dom skriker.

Visst, det funkar på bokstäver som "S", då man ju inte uttalar bokstaven som den heter när man talar. Man kan även diskutera om det funkar att använda bokstäver som "N" t.ex när man vill visa att man liksom hänger på bokstaven, som i "Låt steningen börja ...nnnnnnuu!", om ni förstår.

Petitesser kan tyckas, men jag ser det bara som ännu en del utav fördummandet utav vårt skrivspråk, som började ske där i början utav millennieskiftet när sociala medier började slå igenom stort. Stor bokstav i början på meningar, punkter, kommatecken, sammansatta ord, styckeindelning och färre utrops- och frågetecken än 36 efter varandra är alla sällsynta.

Varje dag på Facebook så ser man denna utveckling. Bedrövligt. Vill folk verkligen framstå som idioter med skrivkunskaper som en sexåring? Tangentbordet har många knappar, ja, jag vet, men testa att börja använda i alla fall kanske 4-7 fler än vad du gör nu, och sluta använd samma knapp 82 ggr på raken.

Sen kan jag ju bara förtydliga att jag helt klart är för lekfullhet i skrivspråket, och att man kan skriva som man pratar när man rör sig i mindre seriösa forum och inte skriver romaner, fackliga texter och formella brev. Det enda jag förespråkar är att man ska gör sig förstådd och inte framställa sig själv som totalt korkad, om man nu inte är det.

JAG BLIR SÅ JÄVLA AAAAAARG!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar