torsdag 24 maj 2012

Lair Defense: Shrine

Efter att ha spelat mig leds på "Defender II" så satte jag igång med nästa tower defense-spel: "Lair Defense: Shrine".

Spelet går ut på att man ska hjälpa drakarna att försvara sina ägg från tjuvaktiga, onda (OOONDA!) människor. Man placerar ut drakar på strategiska platser på banan så att man kan stoppa inkräktarna innan dom når boet med äggen och flyr med dom. För att placera ut drakar, samt uppgradera dom, krävs mat som man får när man har ihjäl inkräktare. Drakarna finns i tre olika raser: Eld - ger mest skada, Is - ger mindre skada man kan frysa fienderna, Gift - förgiftar fienden som fortsätter förlora skada kontinuerligt, samt att dom rör sig långsammare.

Mellan nivåerna kan man uppgradera sina stats osv för de pengar som man får för en avklarad nivå. Man kan även hjälpa till med lite spells; man har en is-spell som fryser alla fiender en stund, och en eld-spell som ger skada.

Fienderna kommer i några olika variationer, med olika styrkor, svagheter och specialegenskaper, men efter ett tag blir det som i andra tower defense-spel lite tjatigt. Spelet bjuder på 6 olika banor med 8 nivåer vardera. Man börjar spela på svårighetsgraden "normal" och när man klarat alla banor så går man vidare till nästa svårighetsgrad; "nightmare", och sen "hell". Det känns lite tjatigt att behöva spela om alla banor 3 gånger, men lik förbannat så fortsätter man, för man vill ju uppgradera allt till max.

Till skillnad från "Defender II" så är detta spel mycket mer strategiskt, och man deltar inte lika mycket i själva försvarandet. Det gäller att placera ut rätt drakar på rätt plats och uppgradera dom smart. På de senare nivåerna blir det verkligen knivigt och jag fick verkligen slita mitt hår innan jag kom på den rätta strategin.

Jag gillar att det blir lite "trail and error" för att man ska komma vidare. Man får en lite skön känsla när man till slut kommer på rätt strategi och förvandlar banan till enkelväg till helvetet för de små människokräken.

Det var kul, men nu har jag fått nog utav tower defense spel för ett tag känner jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar