tisdag 3 april 2012

Färg på tillvaron

Jag ska lista mina mina favoritfärger. Varför? Varför inte!? När man var lite var det där med favoritfärg en stor grej. Kommer ihåg att det alltid var en återkommande fråga och ett hett samtalsämne när man satt och klottrade streckgubbar på dagis. Det var en viktig fråga i lära-känna-processen när man var liten, men det verkar vi helt skita i nu för tiden.

Nu ska ni i alla fall få reda på mina färgfavoriter, och bara för att inte det ska bli en allt för positiv läsning så ska jag även nämna min hatfärg.

Top 3 favoriter:

Rött
Min favoritfärg på skor är rött. Ett par röda Converse är svårslaget i skoväg. Även andra klädesplagg funkar finfint i rött. T-shirts, byxor, jackor, skjortor och mössor är alla plagg som passar bra som klarröda.

Hår är också fint när det är rött, i det flesta former. Det är fint när det är klart rött a la Mary Jane, men även när det är mer naturligt blond-rött a la ....Kirsten Dunsts Mary Jane, typ...  Ja, alla sorters rött hår är fint.

Över lag så är det dock klarrött som gäller, när vi bara snackar själva färgen. Varianter som vinrött och blaskrött har jag svårare för. Dom är inte fula, men det krävs att de används i rätt sammanhang för att det ska se bra ut.

Kul Fakta: När trafikljusen visar rött ska man inte köra.

Svart


Detta är ju den ultimata färgen på många sätt. Du kan kombinera den med vilken annan färg som helst, i vilket sammanhang som helst och det kommer att se bra ut.

Svart ser bra ut även på egen hand. En svart bil är coolt. En svart elektronikpryl är snygg. Eller min favorit: en svart t-shirt med ett tryck, det är skiten det! Man ser badass ut i svart, och ond.

Ondska är svart, det är ju coolt. Venom är ond, svart och cool. Darth Vader är ond, svart och cool. Death Dealer vet jag inte om han är ond, men han är våldsam, svart och cool. Black metal heter ju "svart", och är ont. Coolt är det också.


Kul fakta: Svarta hål är sviiintunga.

Grönt
Min absoluta favoritfärg är grönt, och har alltid varit det. Det är så synd att det inte finns fler gröna kläder, och att gröna kläder över lag är lite svårare få in i sin stil, eller min stil i alla fall.

Att Boba Fett har en grön rustning och hjälm tror jag spelar in i att han är min favoritkaraktär från Star Wars. Turtles är ju som bekant också gröna, och stentuffa. Grönt är grejen om man ska vara riktigt badass.

Om skogen inte hade varit så förbaskat jobbig att gå i (Även bristen på eluttag är en faktor) så hade jag nog spenderat mer tid där, för skogen är ju nästan helt grön.

Det finns helt enkelt ingen färg som tilltalar mig lika mycket som en kraftigt grön färg. Grönt är snyggt, badass, mysigt och skänker ro i mitt sinne. Kort sagt: Grönt är skönt.


Kul Fakta: Man kan tydligen bli grön av avund!

...och så den fula färgen:

Rosa
Hujja säger jag bara. Sån där baby/blask-rosa är ta mig tusan den värsta färgen man kan se med ögat. Det fullkomligt skriker mesighet och attitydlöshet om den, och den ger mig känslan utav ett slappt handslag.

Rosa funkar bara i mindre doser, direkt rosa går över till att bli huvudfärgen, i t.ex ett rum, så blir det för mycket. Fast det gäller i och för sig de flesta pastellfärger ...men rosa är värst!

Sen att rosa har gått och blivit en modefärg (eller det kanske inte är det nå mer) bland män som vill visa säg så säkra i sin manlighet att man kan ha på sig en baby-rosa piketröja, eller yngre män som vill vara lite "outrageous" med schock-rosa skosnören/mössa/bälte/t-shirts osv. Det är ju förbannat löjligt.

...Fast Rosa Pantern är grym.

Kul fakta: Rosa på engelska är "pink"! 

Hahaha, urin....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar