söndag 24 juni 2012

Befläckat omslag

Film är ett stort intresse för mig. Precis som när det kommer till musik så känns som att jag är en utav få som faktiskt köper film fortfarande. Jag antar att det har att gör med att jag även är en samlare. Jag vill äga filmer som jag tycker är bra, och att köpa film är mer än att bara se på själva filmen. Den fysiska förpackningen är något som tilltalar mig. Ett snyggt filmfodral ger filmen ännu ett värde än underhållningen utav att se på själva filmen. Det är fint att ha massor med film och sånt stående i hyllor. Just därför är det så himla tråkig med filmfodral som är nedplottrade med dessa recensionsbetyg och citat. Det förstör verkligen hela fodralet. Visst, om det är en hyrfilm så kan det vara ok, men en köpfilm... Jag blir tokig.

Fick här om dagen hem "Tinker Tailor Soldier Spy" som ropats in på Tradera. Ett ganska snyggt omslag måste jag säga, och ca: 28 gånger snyggare än den amerikanska utgåvan som har ett omslag som ser ut som om det hörde till en romantisk komedi. Dock så befläckas hela omslaget utav Expressens fånflinande getingar och texten "Mästerligt". Varför, varför, varför ska man envisas med att kleta dit detta? Kan man inte, om man måste, sätta allt sånt på baksidan som man gjort med resten utav recensionsbetygen?

Helst så ska dom inte alls finnas på fodralet, men jag fattar ju att man vill kunna sälja in filmen hos casualpubliken som inte har koll på all fantastisk kritik som filmen fått i media, men då så har vi som sagt baksidan. Eller varför inte klistermärken? 

Många som fortfarande köper fysiska filmer är nog de som liksom jag själv är filmälskare, samlar på film, och uppskattar fina, cleana, fodral. Snälla filmbolag, ge oss lite mer valuta för pengarna liksom. Eller ha i alla fall lite god smak. Bara lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar