söndag 1 juli 2012

Vår skapare


Kollade in Ridley Scotts senaste verk "Prometheus" igår. En riktigt schysst rulle, som dock levde lite för mycket på sin yta och ville krångla till det lite mer än vad som skulle behövts.

Jag älskade H.R Gieger-designen på hela den utomjordiska världen, alla Alien-referenser och idéer filmen hade. Samtidigt känner jag att denna nystartade Alien-prequel-serie kan förstöra mystiken kring Alien-filmen; en stor del som gör den till en utav de bästa filmer som någonsin gjorts. "Prometheus" är en annan sorts film, och har massor utav egna idéer. Den hade inte behövt vara en del utav Alien-universumet.

"Prometheus" gör sig själv en otjänst genom att försöka lite för mycket. Jag ska nu inte säga allt för mycket, för det kan ju hända att detta blir en kommande, klassisk filmtrilogi (eller hur många filmer man nu planerat att göra), men filmen kan just nu inte stå på egna ben, utan förlitar sig på sin uppföljare. För många frågor lämnades öppna helt enkelt, och det är väl Hollywoods trilogi-hysteri som man ska skylla på.

Andra saker som drog ned filmen var att handlingen till en början styltar sig fram lite för mycket, dialogen var på sina ställen väldigt klumpig, och för lite tid gavs åt karaktärerna. Noomi Rapace karaktär är tänkt att vara den nya Ripley, men jag fick inte tid att bygga upp någon känsla för henne. De flesta andra karaktärerna kändes mest också bara dockor för att föra handlingen framåt.

Ok, nu känns det som att jag gnäller för mycket, för som sagt så är det en bra film. Det går inte att komma ifrån. Den är snygg, och man kände sig liten inför den utomjordiska världen, den mystiska skaparrasen, och en lite krypande känsla infann sig i mig under hela filmen; jag kände mig lite illa till mods, och jag älskar den känslan. Man ska hållas på sträckbänken, och man ska inte lämna en sån här film med allt förklarat för sig, men det blev bara lite för mycket obesvarade frågor, som bara finns där för uppföljarens skull.

Det känns som att den här filmen kan komma att växa för mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar