måndag 2 juli 2012

Solid Snake

Dessa två figurer är inte de första plastgubbar jag köpt i "vuxen" ålder, men de första som är renodlade samlarfigurer och inte leksaker med samlarvärde. Jag hade tänkt att dela med mig utav lite intryck ifrån dessa magnifika plastfigurer. Vi börjar med Solid Snake.

Gamle Solid Snake är väl en utav de mest kända spelkaraktärerna vi har idag, och detta är figuren baserad på hans klassiska utseende från den lika klassiska spelet "Metal Gear Solid", och re-maken "Twin Snakes", som är det som jag har spelat.

Figuren är tillverkad utav Play Arts Kai, är 10 tum hög, och är väldigt detaljerad. Han är rejält ledad vilket gör att man kan posera honom nästan precis som man vill.

Detaljrikedomen är det som förmodligen imponerar mest. Snake ser mer verklig ut än han någonsin sett ut i något utav sina spel. Figuren är helt i plast, men alla remmar och väskor har en detaljerad textur som gör att det ser ut som den nylon/annat material, som det ska vara gjorda utav. Pistolen är väl undantaget, och ser ut som vilken leksakspistol tillhörande Action Man eller GI Joe som helst. Pistolens ljuddämpare, som går att ta lös, är gjord utav plast i det mjukaste laget. Som det går att se på vissa bilder så är den lite lätt böjd, och det var den redan ur förpackningen. Jag har försökt böja till den lite försiktigt, och lite bättre har det blivit jämfört med hur den såg ut från början.

Lederna i armbågar och knän är robusta och "dubbla" så att man kan vinkla ihop armarna och benen nästan lika mycket som på en riktig människa. De "ball joints" (Vet inte vad man ska kalla dom på svenska) som sitter i nacken och mellan bröst och mage är tyvärr ganska kassa, och lossnar lätt. Dom klickar liksom aldrig ihop när man försöker trycka samman delarna. Ett utav två stora minus med figuren.

Det andra minuset är Snakes balans. För att vara en ilsnabb spion så står han väldigt ostadigt. Något sorts stativ att ställa honom i hade verkligen uppskattats. När jag i framtiden får en plats att ställa figurerna på så lär det bli svårt att hitta snygga poser som inte innebär att Snake tippar över bara man ger honom en hård blick. Det är verkligen inte något en benhård spion ska falla för.

Med Snake följde det även en FA-MAS likt dom som man använder i spelet. Denna är mycket finare än pistolen, och har till och med ett axelband. Även ett par extra händer, så att Snake kan hålla i sina vapen medföljer så klart.

Ja, jag är ändå över lag väldigt nöjd med Snake trots minusen. För det är en väldigt snygg figur, föreställande en utav spelvärldens hårdaste karaktärer.

Och ja, jag vet att ljuset på mina bilder är väldigt kasst, och mitt försök att göra någon sorts hemmafotostudio var väldigt half-assigt. Ursäkta...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar