lördag 14 juli 2012

Getaway - Fredag

Meshuggah

Förra gången jag besökte festivalen så spelade Meshuggah, fast typ kl: 01:00, nu hade dom fått en slot redan kl: 15:30. Något stort fan är jag inte, så de enda låtarna jag faktiskt kan urskilja är "Bleed" och "Future Breed Machine", som båda är fantastiska. Resten utav konserten bjuder på gungig death metal i ungefär samma halvtempo i alla låtar. Önskar att jag lyssnat mer på bandet så att man känt igen fler låtar.


Amon Amarth

Jag hade inte direkt planerat att se på Amon Amarth, men när jag står och kollar in konserten så frågar jag mig själv varför jag inte har lyssnat desto mer på detta band, för är riktigt bra. Jag känner ju igen flera utav låtarna på något sätt också. Nåja, jag får väl ta mig i kragen och lyssna på den svenska vikingkvintetten, som gör ett stabilt liveframträdande.

I slutet, under så gästas bandet utav den svenska death metal-legenden L-G Petrov vilket resulterar i en grym version utav "Guardians of Asgaard"

Municipal Waste

Det hetaste bandet inom thrash just nu är nog just Municipal Waste, synd att det inte riktigt märktes på publiken direkt. Det var inte lite folk, men inte alls lika mycket som det ändå borde vara på ett band som spelar näst sist på stora scenen.

Nåväl, MW är ett riktigt bra band, som spelar riktigt headbangarvänlig party-thrash, och jag gillar det som fan, i inte allt för stora doser. De korta låtarna svänger riktigt bra, och är fyllda med humor. Ett bra, thrashigt, framträdande, som nog var den största anledningen till min värkande nacke dagen efter.


Manowar

Det absolut största dragplåstret för mig var så klart The Kings of Metal, som gör en stabil show. En setlist fylld med de största hitsen och några ovanligare låtar som "Gates of Valhalla", "The Power" och "King of Kings". Eric Adams är en utav hårdrockvärldens absolut bästa frontmän och sjunger som en gud i den Gävliska natten.

Det stora minuset är det uppehåll som kommer när Joey DeMaio greppar micken för att hålla ett utav sina tal. Sen fortsätter man med den då och då återkommande "tävlingen" där en kille ur publiken får komma upp och spela "The Gods Made Heavy Metal". Snubben som får komma upp är så fruktansvärt full och kan inte spela gitarr för 5 öre, vilket gör hela spektaklet, om än hysteriskt roligt att se på, lite pinsamt. Eric Adams håller dock på att skratta ihjäl sig under låten. Efter "tävlingen" så fortsätter Joey att prata, fast på svenska, och segar ned konserten ännu mer; men sen tar det fart igen.

Manowar är ett utav världens bästa band, och konserten är fantastisk så länge dom bara spelar musik. Man blir starkare i själen efter den confidence boost som bara Manowar kan ge genom sin musik om metal och ära.

Denna bild är så klart inte min, utan kommer från Manowars officiella FB-sida. Ser ni mig? Ledtråd: längst fram...
Imorgon avhandlar vi den sista festivaldagen - Lördag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar