fredag 13 juli 2012

Getaway - Torsdag

Nu har det gått mer än en vecka sedan senaste bloggen, det blev en lite längre semester än planerat, men jag har helt enkelt inte haft tid att blogga.

Nåja, hur var Getaway Rock Festival då? Vad tror du? Nightwish, Manowar, Yngwie Fucking Malmsteen, Ghost, Venom, Saxon, Municipal Waste, Graveyard, Meshuggah... ja och några till på en och samma festival; det var fanatiskt fantastiskt! Desto mindre kul var väl campingen, det är verkligen inte min grej att drälla runt på en soptipp, lätt klibbig hela tiden, sova till tältgrannarnas festmusik och vakna kl 9-10 utav att tältet förvandlats till en bastu... ja ni fattar. Kanske funkar det om man skulle vara lika alkoholpåverkad som alla andra på campingen, men jag var ju inte i Gävle för att supa.

Nä, det är ju banden som är enda anledningen till att man besöker en festival, och jag tänkte ge några snabba utlåtande om de flesta spelningar jag besökte. Vi kör dom i den ordning dom spelade. 

Warbringer


Jag har inte lyssnat mycket alls på detta "nya" band, men var ändå riktigt sugen på deras spelning, så jag knallade bort till den röda scenen och fick uppleva festivalens mest ösiga band (tillsammans med Suicidal Tendencies). Herreminje vad intensivt det var. Den Kaliforniska kvintetten röjde på som om det inte fanns någon morgondag, trots den rätt så tama publiken; och då inkluderar jag mig själv till dom tama då jag stod och satte lyssnandet i fokus då jag som sagt inte hört så mycket utav dom innan.


Frontmannen John Kevill levererade med stor inlevelse de våldsamma texterna och leadgitarristen John Lauxs solon var galet bra. Kul också att båda besökte campingen senare på natten, på jakt efter ligg antar jag.

Graveyard

Ett utav Sveriges hetaste band just nu beskådade jag för en andra gång just efter Warbringer. Lite otur kanske, då Warbringer slagit an min thrashnerv så bra så att Graveyard kändes lite slött. Graveyard är riktigt bra så klart, men bandet passar bara inte på en stor scen. Musiken är skön, jag gillar den skarpt, men några stora scenpersonligheter är killarna i bandet inte.


Venom

Förföderna till så väl thrash som black metal. Inte ett band jag är ett sånt superfan utav. Jag har mest bara lyssnat på "Black Metal" och "Welcome to Hell"; men ös blev det i alla fall. Trion levererar likt Motörhead musik i ett våldsammt tempo utan så mycket krusiduller. Cronos spelar bas så att änglarna gråter blod och trummisen Dante är den roligaste trummisen att titta på på hela festivalen.

Roligt att Cronos efter att ha introducerat "Heaven's on Fire" med att de kommer att spela den bättre än vad originaluppsättingen någonsin skulle ha gjort, och gitarristen sen har problem med gitarren under hela låten (som får ett improviserat bassolo), skämtar om att det nog var Mantas som spelade dom ett spratt.

Ghost

Andra gången man ser detta fantastiska band också. Scenkläderna är nya och går i vitt, men annars så är det samma setlist som förra året. Även om deras album är klockrent rakt igenom så behövs det verkligen nya låtar nu. Annars så är det bara underbart att se Ghost, som dock inte fick spela lika mycket teater som vanligt  med det tajta spelschemat för festivalen.



Nightwish

Äntligen så har man fått se detta band live. Ett band som växte för mig med den nya sångerskan Anette som har en helt underbar röst, som funkar helt fantastiskt tillsammans med Marco Hietalas. Konserten består till största delen utav material från de senaste två skivorna, kul, och lite tur är det, för även om Anette som sagt har en fantastisk röst så passar den verkligen inte de äldre låtarna. Hon wailar lite för schlageraktigt på dom, till skilland från på "hennes" låtar. Att hon sen även är lite för klämkäck i sitt kroppsspråk för musikstilen (Som i och för sig är väldigt poppig) pajjar den gothiska stil som bandet ändå har är lite synd.

Bandet bjuder i alla fall på en bra spelning med massor utav eld. Jag är nöjd, och vill helt klart se dom igen. Den natten drömde jag om Anette.

Några foton på Nightwish blev det inte, hade för fullt upp med att njuta av musiken, och så var det lite mycket folk...

Imorgon fortsätter vi med banden jag såg på Fredagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar