måndag 20 februari 2012

Side questing ...IN SPAAAACE!

Mass Effect är en UNDERBAR spelserie. Min favorit till Xbox 360 tillsammans med Gears of War, och där med också en utav dom bästa spelserierna genom tiderna (Där har vi en lista som jag nog ska ta och göra i framtiden). Att side qesta i rymden är bland det bästa man kan göra i tv-spelsväg.

Just nu så närmar sig Mass Effect 3 med stormsteg. Jag spelar just nu 2:an, som jag först nu i år har tagit tag i, för fullt för att klara igenom spelet till 100% en andra gång, fast nu som Paragon (God), och med en ny Shepard, en kvinnlig.

Jag gjorde nämligen det korkade misstaget när jag spelade igenom det första spelet för några år sedan, att bara spara den senaste karriären, när jag spelat som Renegade (Ond... eller ja, ett svin kanske man snarare är). När jag sedan satte igång 2:an och skulle föra över min sparfil ställdes jag då inför dilemmat: Spela igenom hela första spelet, som tar 40h +, eller köra på Renegade-spåret. Jag valde det senare, mest på grund utav tidsbristen, då jag redan bestämt mig för att spela igenom även det här spelet som både Paragon och Renegade.


Storheten med Mass Effect är valmöjligheten. Du får välja vilken väg du vill, göra dina egna val, som påverkar utgången, leva med konsekvenserna helt enkelt. Min natur vill att jag spelar som Paragon, men min nyfikenhet tvingar mig att testa båda sidorna. Som Renegade får jag ofta kämpa för att välja den "rebelliska" vägen. Oftast kliar det i fingrarna att välja Paragon-alternativen i konversationer, och när jag sen gjort det så slås jag utav en fruktansvärd ångest, ber till Gud om förlåtelse, och fortsätter sedan mitt krigande genom galaxen.

Nä, Paragon är den vägen jag väljer. Hjälpa velande Asarier att hålla fast vid sin Krogan-pojkvän, rädda fabriksarbetare från att brinna inne, övertala sina team-medlemmar att inte hämnas, då det inte kommer att ändra något, övertala med dialog istället för med våld - gå den extra milen för att göra den rätta saken kort sagt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar