onsdag 29 februari 2012

Vad som är fel


Detta hade väl lika gärna kunnat vara en "Jag blir så jävla aaaaaarg"-blogg, men där tänkte jag att jag håller mig mer specifik. Tänkte nu bara dela med mig lite allmänt om min syn på världen. Lite kort bara, inte så där jättedjupgående, bara lite överskådligt. Inget revolutionerande, bara min syn på det.

Vad tycker jag då? Jag tycker att vårt samhälle idag är egotrippat och narcissistiskt. Vi gräver vår egen grav genom att vara ignoranta, och vi dummar ned oss själva. Allt handlar bara om mig, mig, mig, mig.

Mitt spindelsinne skramlar som en porslinsfabrik under jordbävning, när jag ser på debattprogram som behandlar ämnen som plastikkirurgi, bloggar, dokusåpor, och annat svammel där någon plastig person sitter och försvarar våra sjuka beteende med att "Ja jag har då inte märkt någon baksida utav mitt beteende, jag mår så jättebra sedan jag botoxade mina läppar. Det löste alla mina problem". Debatten om ämnet är obefintlig och handlar bara om den som skriker högst, och avbryter mest, helt enkelt för att det är det som är "självförtroende" idag. När man möter motstånd mot sina idéer ska man bara hålla för öronen och skrika "lalalalalala!", rädd för att få sin världsbild krossad. 

Att "tro på sig själv" är inget problem i dagens samhälle, och om man inte gör det så är det den lätta vägen ut som gäller. Varför slösa tid på att bygga upp sitt självförtroende med psykologisk hjälp, eller att bara träna sig till fysiskt välmående när man bara kan betala någon som trycker på en knapp och "löser" det? Sjukt är vad det är.

Ett exempel jag kan dra var när jag kollade på Filip och Fredriks nya program "Får jag följa med", när dom besökte en kille i Köpenhamn som hade kurser i "självförtroende" för andra killar. Kursen fokuserade så klart på att ragga tjejer, ni vet det som gör att ALLA ens problem i hela världen löser sig, och är enda vägen till bekräftelse. Killen lärde helt enkelt andra killar att bli riktiga fullblodsäckel som bara tar för sig, och ja, som Filip uttryckte det: "Bli våldtäktsmän", med motton om att "nej" inte betyder nej. Bete dig som ett svin, du mår bra av det liksom.

Dagens beteende speglar så klart av sig i vår syn på politiken. Det handlar bara om att få behålla sina pengar, och sköta sig själv, man får skylla sig själv att man blir sjuk osv. Det uppenbara beviset för det går att se genom att bara att titta på den regeringen vi har här i landet just nu.

Om något är dåligt i samhället så är det så klart någon annans fel. Vi skyller det på dom som kommer hit till vårt land och tar våra jobb, våra bidrag och våra kvinnor. Resonemanget känns bekant för mig. Tror jag läste om det på historian i skolan, och jag har nog sett en och annan dokumentär om det. You know, Tyskland på 30-talet...

Vår planet kvävs sakta till döds utav våra utsläpp. Men det är inte heller något som rör oss. "Äh, inte har jag sett någon konsekvens utav växthuseffekten, klimatet har alltid ändrats här på jorden" osv. Allt bara för att rättfärdiga sin SUV som man köpt, fastän man bor i ett villakvarter strax utanför centrum, och inte heller ids gå till återvinningsstationen.

Debatter om kärnkraften hålls där argumenten för den är att "den är ren". Hur fan kan något vara rent om det lämnar avfall efter sig som man inte vet vad man ska gör av?

Vi kommer på massa köttdieter, så att vi kan konsumerar ännu mer kött än vad vi redan gör. Föder upp djur och processar dom i fabriker, och har sedan debatter om etiken i att odla fram kött i labb som ett alternativ. Kött är gott, men vi kan helt klart dra ned på vårt användande utav det.

Vi vallas som en fåraflock utav maktens män. Vi hålls i schack utav media, så att vi inte får för oss att använda hjärnan och tänka. Lyssna på den här musiken, titta på de här filmerna, ät det här, klä dig så här, sup dig full, operera dig snygg, köp en attityd, skit i alla andra. Bry dig inte i vad företag och mäktiga män håller på med. Vi övervakas idag så fort vi går utanför dörren, och så klart även det vi håller på med på internet. Men ta det lugnt, det spelar ingen roll för DIG, du behöver inte bry dig.

Det är det man också hör ofta som argument. "Äh, vad spelar det för roll vilka som sitter i regeringen, det är ju ändå ingen skillnad" Nänä, men då är det väl lika bra att köpa en enkelbiljett till Nordkorea om det nu inte spelar någon roll vilka som bestämmer över det här landet, och världen.

Folk tittar hellre på dokusåpor än dokumentärer, internet används bara till facebook istället för den fantastiska källa till information som det är. Vi blir dummare och dummare trots att information aldrig har varit lättillgängligare.

Pust... måste lugna ned mig innan jag skriver en hel bok. Jag hade kunnat säga skriva, mer och det finns mycket mer som är fel, men nu får det räcka.

Vad jag vill ha sagt är i alla fall att vi måste vakna. Inte låta oss bli styrda utav förutbestämda mönster som presenteras utav samhället. Sluta dumma ned oss själva, för okunskap är roten till rädsla och ondska. Vi måste behandla vår medmänniskor med respekt, och ifrågasätta makthavarna. Sluta vara egoister. Det finns faktiskt en religion, eller lära, som sammanfattar den egoistiska livsstilen, det kallas satanism. Jag är inte religiös, men det tål att tänkas på.

Zack De La Roca och company får sammanfatta och avsluta.

1 kommentar:

  1. Brotha from anotha motha.1 mars 2012 kl. 11:52

    Väl rutar min vän. Du är vis och många har mycket att lära av dig.
    Din i vått och torrt!

    SvaraRadera